Neztrácejme čas, pojďme společně měnit svět účetnictví, říká Marcela Lonková, CEO společnosti This One, ÚČETNÍ FIRMY ROKU 2023

Přinášíme Vám rozhovor s paní Ing. Marcelou Lonkovou, který byl připraven Komorou certifikovaných účetních a publikován v Bulletinu Komory certifikovaných účetních č. 1/2024 (s. 60). 

 

A hned se mi nabízí první otázka. Jak jste se k účasti v soutěži dostala, co pro Vás ta účast znamenala, co pro Vás znamená tento finální úspěch?

Na začátku jsme ani netušili, že jsme byli nominováni, protože na tento ročník nominovala účastníky pouze porota. Takže jsme byli překvapeni, ale mile samozřejmě. Konkurence všech 12 nominovaných firem byla obrovská a my máme radost, že jsme ocenění převzali právě my. Cenu vnímám jako poděkování za tvrdou práci celého našeho týmu, který se neustále přizpůsobuje rychlému vývoji technologií a pomáhá nám být o krok napřed. Je to pro nás závazek do budoucna, abychom i nadále posouvali účetní profesi a poskytovali ještě kvalitnější služby.

Nedá mi, abych se nezeptal, jak jste se vlastně k účetní profesi dostala, co Vás k ní přivedlo?

Studovala jsem VUT v Brně se zaměřením na Podnikové finance a daňové poradenství. Po vysoké škole jsem nastoupila do interní účtárny jedné stavební firmy, kde jsem strávila asi rok a moje jediná pracovní náplň byla otevírání obálek s fakturami, přepisování do účetního systému, zapisování do excelu, běhání po celé firmě, aby se faktura schválila. A trvalo mi rok, než jsem si uvědomila, že kvůli tomuhle jsem vysokou školu nestudovala. Cítila jsem, že jsem neměla možnost se dál rozvíjet a něco změnit. Proto jsem nastoupila do malé účetní kanceláře v Praze, kde jsem poznala jiný pohled na účetnictví a seznámila jsem se s oblastí daňového poradenství a různými typy klientů. Chyběl mi ale komplexní pohled, proto jsem nastoupila do větší účetní kanceláře, kde jsem poznala, jak může efektivně fungovat proces na zakázkách, plánování práce mně i mým juniorním kolegům. Tam jsem cítila důraz na to, aby se nedělaly věci zbytečně, ale efektivně. Ale po těch šesti letech sbírání zkušeností jsem byla unavená účetní profesí a faktem, že z pozice zaměstnance nemůžu nic změnit. A tak jsem založila vlastní firmu This One a letos jsme oslavili 9 let.

Asi zbytečná otázka, ale třeba odpověď překvapí – co považujete za svůj největší profesní úspěch?

Nejvíc si cením mých kolegů, bez nich by naše firma nebyla tam kde je a ani já bych neměla takové příležitosti k růstu. Těším se každý den za nimi do práce.

A jedním z nejnovějších úspěchů je také naše spojení s mezinárodní společností ETL Global, která se v loňském roce stala jedním ze společníků firmy This One. Chtěla jsem rozšířit příležitosti a možnosti pro svou firmu a naše kolegy a mezinárodní partner byl určitě správným krokem dopředu. Již po roce vidím, že to bylo správné rozhodnutí, společně se bavíme např. o novém datovém centru, o aplikaci Capitain, který nahradí naše dosavadní řešení na vytěžování dokladů a komunikaci mezi účetními a klienty, nebo třeba o vzniku Payroll centra. Společně s ostatními firmami ve skupině ETL Global nejen v rámci ČR jsme se za rok velmi spřátelili a pomáháme si a propojujeme se prakticky na denní bázi. Čerpáme ze sebe navzájem to nejlepší, a to opět posouvá naši firmu o kus dopředu.

Podívejme se malinko na Vaše podnikání – jak se stalo, že vznikla This One?

Touha po svobodě a inovaci mě zavedla k vlastní kanceláři, bezpečné a rutinní prostředí není nic pro mě. Žiji si svůj vlastní příběh v oboru, kde rutina a konvence často převládají. Jsem trochu rebel a taková je i naše firma This One. Nebojíme se klientům a jiným účetním kancelářím ukazovat, jak se podle nás má účetnictví vést ve 21. století. Děláme to jinak, moderně a s individuálním přístupem. Sledujeme aktuální trendy v automatizaci a digitalizaci, technologie u nás hrají první housle a moc nás to baví. Obklopila jsem se lidmi, kteří to vnímají stejně a neúnavně pracujeme na tom, abychom byli všichni spokojení. A věřte mi, všechna ta náročná práce, kterou jsme odvedli, se vyplácí.

To, co zajímá všechny, jak jste na tom s časem a co děláte proto, abyste udržela i čas, jak se říká „pro sebe“. Máte nějaké tipy na to, jak s časem pracovat? Co Vám funguje?

Máme, myslím, dobře nastavený tým a interní procesy. Daří se mi obklopovat se fungujícím týmem, který má rozdělené role a agendy, abych měla čas soustředit se na to podstatné v businessu. Mojí hlavní rolí dnes už nejsou denní zakázky a práce na účetnictví a daních pro klienty. Ale denně se věnuji rozvoji naší firmy, novým příležitostem, obchodním jednáním a strategii pro budoucnost. Ale stále si velmi ráda odskočím do účetní praxe i k daním. Práce mám stále hodně, ale i přesto se snažím, abych měla dostatek času i pro sebe. Přeci jen tu chci být pro naši firmu s čerstvou hlavou a svěžími nápady.  Mám ráda přírodu, procházky s manželem a naším psem, při kterých si skvěle čistím hlavu.

Pojďme se podívat do budoucnosti, kde vidíte účetní profesi za 5 let, 10 let. Co si myslíte, že se na ní změní a co by měli účetní udělat, aby byli připravení?

Už dlouho říkáme, že účetnictví je souborem moderních aplikací a v budoucnu tomu nebude jinak. Klienti chtějí srozumitelné výsledky v grafické podobě, nejlépe kdekoli na cestách, přístupné z telefonu, nebo tabletu. A tomu se musíme přizpůsobit. Technologie nám pomáhají eliminovat zbytečné rutinní procesy. A vyvíjí se tak rychle, že je těžké soudit, kde bude umělá inteligence a další nástroje za 10 let. Ale tenhle trend je potřeba chytit teď. Projít digitální transformací celé společnosti, zbavit se papírové agendy a manuálních procesů, aby se mohli soustředit na klienta, poradenství a jeho business.

Lze asi logicky předpokládat, že velkou část naší práce nahradí umělá inteligence. Přeci jen víme, že v minulosti byla účetní profese spíše spojována s administrativou, přepisováním a zakládáním papírových faktur. Na výstupy pro klienta nezbýval čas. Tato administrativní část, myslím, bude již velmi brzo plně nahrazena AI. Myslím si, že AI může zajít ještě dál, účetnictví z minimálně 80 % vnímám jako proces, který má jasná pravidla, mnoho z toho, co se dnes v účetnictví klienta děje, se dělo už v minulých obdobích, a tudíž se to AI může snadno naučit a navrhovat, co a jak zaúčtovat, tvořit dohady, reporty apod. Jaká část tedy zbude pro nás, pro lidi?

Myslím, že to bude část poradenská, schopnost vše správně nastavit, pochopit byznys klienta, radit mu při každodenních rozhodnutích, být odborníkem na daně, umět optimalizovat a komunikovat nejen s klientem, ale např. i s týmem na digitalizaci a automatizaci.

Ale uvidíme, možná to bude všechno jinak. Myslím, že se máme na co těšit.

Abych se neptal jen já, je něco, co byste chtěla kolegyním a kolegům říct Vy sama?

Změna je šance. Digitalizace a automatizace, roboti nebo AI, to není něco, čeho by se šikovná nebo šikovný účetní měl bát. Neztrácejme čas, pojďme společně měnit svět účetnictví. Už při prvních změnách, které se dají nastavit v řádu dnů, lze pocítit velkou administrativní úlevu. Protože až za zaúčtovanými doklady se skrývá pravá krása účetnictví.

Co říct závěrem? Děkuji Vám moc za čas věnovaný našemu rozhovoru a přeji Vám do dalšího jak profesního, tak i osobního života nemizí elán a dobrou náladu. Ještě jednou moc gratuluji k báječnému umístění.

I já děkuji za rozhovor. Tento úspěch nám připomíná, že pokora, tvrdá práce a týmový duch vedou k výjimečným výsledkům. Beru si z tohoto ocenění závazek do budoucna – budeme pokračovat v naší snaze o inovace, zlepšování a poskytování služeb nejvyšší kvality. Moc vám děkuji za rozhovor.

Rozhovor vedl Jan Hrazdira.